Główna O nas Kontakt Projekty Projekty zagraniczne Timer NE555 ST6 Realizer Historia Linki 

   

PROJEKTY ZAGRANICZNE

INTERKOM

POBIERZ E-BOOK

Krzysztof GÓRSKI

Czy zdarzyło się wam jechać na motorze i mieć nieodpartą chęć porozmawiania z kierowcą lub pasażerem. W obecnych czasach gdy jazda w kaskach jest obowiązkowa mamy dodatkowo utrudnioną możliwość rozmowy z pasażerem. W celu umożliwienia łączności w czasie jazdy stosuje się różnego rodzaju interkomy. Motory najwyższych klas posiadają interkomy wbudowane w kaski gdzie transmisja odbywa się droga radiową. Nasz układ nie jest aż tak technologicznie zaawansowany. Rozmowa będzie przekazywana z wykorzystaniem przewodów i słuchawek z mikrofonem, które możemy kupić w każdym sklepie z osprzętem komputerowym lub wykonać samemu według opisu zawartego w dalszej części artykułu. Konstrukcja oparta jest na dość popularnym układzie dostępnym w kraju od kilku lat. Jest to miniaturowy wzmacniacz m.cz KA386 lub LM386, który idealnie nadaje się do wykorzystania w tego typu konstrukcjach. Ze względu na niski pobór prądu w czasie spoczynku około 4mA układ idealnie nadaje się do wykonania urządzenia zasilanego z baterii. Przy wyborze układu scalonego do wykorzystania w projekcie kierowałem się jego dobrymi parametrami technicznymi oraz nieskomplikowanym schematem aplikacyjnym. Wzmacniacz możemy spotkać w obudowach dwóch typów DIP8 rys 1 i SIP9 rys 2.

 

 

 

 

 

Projekt jest układem mogącym być wykonany przez każdego elektronika amatora.

Jak widzimy na schemacie blokowym konstrukcja interkomu oparta jest na trzech zasadniczych blokach rys.3

 

Interkom realizuje jeden rodzaj pracy dupleksową rozmowę pomiędzy pasażerem a kierowcą. Od razu nasuwa się pytanie co to jest rozmowa dupleksową? Dupleks nazywamy taki rodzaj pracy w którym przesyłanie sygnału odbywa się jednocześnie w obydwie strony. Czyli możemy słuchać rozmówcę i jednocześnie prowadzić z nim rozmowę. Przykładem urządzenia pracującego w dupleksie jest nasz interkom oraz zwykły telefon. Oprócz rozmowy dupleksowej istnieje jeszcze simpleksowa, charakteryzująca się tym że przesyłanie sygnału odbywa się na przemian. Czyli pierwszy rozmówca mówi drugi słucha i na przemian. Tak najczęściej pracują urządzenia radiowe radiotelefony i radiostacje różnego rodzaju.

Na rysunku 4 mamy przedstawiony schemat ideowy tak jak zapewne zauważyliście tor

Rysunek4 

 rozmówny pasażera i tor rozmówny kierowcy mają identyczną konstrukcję co dodatkowo upraszcza układ. Zasilanie układu może się odbywać się z baterii o napięciu 4,5V typu 3R12 lub 9V typu 6F22.

 

Działanie układu: Sygnał akustyczny z mikrofonu umieszczonego w kasku kierowcy doprowadzony jest do wzmacniacza toru rozmównego na wyprowadzenie pin 3 wzmacniacza US1 KA386 poprzez C1 2,2m F oraz potencjometr POT1 o wartości 47 kW . Potencjometrem tym dokonujemy regulacji poziomu sygnału wejściowego. Zestaw słuchawkowo mikrofonowy połączony jest za pomocą przewodu z zasadniczą częścią interkomu.

Z wyprowadzenia pin 5 układu scalonego wzmocniony sygnał skierowany jest do słuchawek pasażera poprzez kondensator C5 o wartości 100m F. Między końcówkę 1 i 8 układu scalonego włączony jest kondensator C2 10m F którego zadaniem jest ustalenie poziomu wzmocnienia napięciowego wzmacniacza. Przy zastosowaniu kondensatora C2 o takiej pojemności daje nam maksymalne wzmocnienie napięciowe układu tj. około 46dB lub jak kto woli 200 razy. W takim wypadku konieczne jest zastosowanie kondensatora odsprzęgającego zasilanie C3 na wyprowadzeniu pin 7 tzw. BYPASS o wartości około 10m F. Zadaniem rezystorów R1, R3 o wartościach 5,6kW jest doprowadzenie napięcia zasilającego do mikrofonu w przypadku zastosowania zestawów mikrofonowo słuchawkowych dostępnych w sklepach komputerowych. Zastosowane w nich mikrofony wymagają podania napięcia zasilającego. W przypadku zastosowania mikrofonu dynamicznego należy rezystory wylutować.

Z zestawu mikrofonowo - słuchawkowego pasażera sygnał akustyczny wzmacniany we wzmacniaczu US2 zbudowanym również na KA386 , wyjście wzmacniacza połączone jest z słuchawkami w kasku kierowcy. Identycznie jak US1 w US2 poziom wejściowy reguluje się za pomocą potencjometru POT2 o wartości 47 kom . Praktycznie tor rozmówny kierowcy jest lustrzanym odbiciem toru rozmównego pasażera. Zastosowane elementy we obydwu wzmacniaczach mają identyczne wartości.

Montaż układu: Układ zaprojektowałem i zmontowałem na jednostronnej płytce drukowanej. Szczegółowa mozaika ścieżek płytki drukowanej wraz z rozmieszczeniem elementów została przedstawiona na rys 7.

Rysunek 7 

Po wykonaniu płytki według wzoru i zgromadzeniu wszystkich elementów możemy przystąpić do bicia swojego życiowego rekordu w szybkości montażu i uruchamiania układu. Tak jak już wspomniałem niewielka ilość elementów pozwala na dość szybkie zmontowanie układu dając montującemu młodemu elektronikowi amatorowi dużo satysfakcji. Dodatkową zaletą jest niewielki koszt użytych elementów elektronicznych. Przystąpmy więc od wlutowania elementów takich jak zwory, rezystory, gniazda jack stereo, podstawki. Następnym krokiem będzie wlutowanie kondensatorów i osadzenie elementów półprzewodnikowych w podstawkach naszym przypadku mamy tylko dwa układy scalone. Zastosowanie podstawek jest to bardzo pomocne podczas uruchamiania układu. W zależności jakimi dysponujemy gniazdami do dołączenia zestawów mikrofonowo słuchawkowych powinniśmy odpowiednio dostosować mozaikę ścieżek na płytce drukowanej. Umieszczając interkom w obudowie plastykowej możemy zrezygnować z wlutowywania gniazd i zaopatrzyć się w takie które mają możliwość przykręcenia do obudowy. Połączenie pomiędzy gniazdami a płytką interkomu wykonać przewodem w ekranie. Przy wyborze obudowy powinniśmy przewidzieć miejsce na zamontowanie baterii zasilającej i tak dobrać wielkość aby było można swobodnie ją umieścić w niej. Konieczne jest również zamontowanie wyłącznika zasilania tak aby móc po skończonej pracy wyłączyć zasilanie. Ze względu na niewielki pobór mocy przez układ, czas pracy na zasilaniu bateryjnym przy zastosowaniu baterii 4,5V typu 3R12 powinien być dość długi. Większość motorów posiada swoją instalację elektryczna z akumulatorem o napięciu 6 lub 12V jest więc możliwość wykorzystania takiej instalacji do zasilania naszego interkomu. W takim przypadku powinniśmy zastosować układ jak na rys 5 gdzie zastosowany stabilizator typu 7805 pozwala zasilanie interkomu z instalacji 6V lub 12V.

Rysunek 5 

Dodatkowe kondensatory blokujące przeciw działają zakłóceniom pochodzącym z układu zapłonowego motoru. Mozaika płytki drukowanej dodatkowego zasilania przedstawiona jest na rysunku 8,

Rysunek 8 

montaż układu jest prosty ze względu na niewielka ilość elementów użytych do budowy. Zamiast kupnego zestawu mikrofonowego możemy wykonać własny zestaw według schematu zawartego na rysunku 6 .

Rysunek 6 

Możemy mikrofon i słuchawkę od razu umieścić w kasku kierowcy tak aby nie przeszkadzały w czasie jazdy.

Uruchomianie układu: po wmontowaniu wszystkich elementów w płytkę drukowana i podłączeniu zasilania, możemy przystąpić do uruchamiania układu. Z uruchomieniem nie powinniśmy mieć większych problemów. Praktycznie zaraz po zmontowaniu i włączeniu zasilania układ zaczyna działać. Potencjometrami POT1 i POT2 regulujemy poziom sygnału wejściowego z mikrofonu. Do sprawdzenia układu potrzebujemy co najmniej jeden zestaw mikrofonowo słuchawkowy. Przy uruchamianiu układu spotkałem się z taką sytuacją że jeden z torów nie działał, był całkowicie głuchy mimo zastosowania fabrycznie nowych części ze sklepu. Co się okazało kupiony w sklepie układ był nie sprawny. Rada dla początkujących elektroników jeżeli element nie jest za drogi to kupujcie zawsze co najmniej jeden element więcej. Może wam to oszczędzić zbędnych nerwów i szybkiego zniechęcenia się do elektroniki.

Na tym możemy zakończyć uruchamianie naszego układu, mam nadzieję że interkom nie sprawił nikomu żadnych trudności.

Rysunki:

Rys1 – DIP8

Rys2 – SIP9

Rys3 – Schemat blokowy.

Rys4 – Schemat ideowy interkomu.

Rys5 – Schemat ideowy zasilacza.

Rys6 – Schemat zestawu mikrofonowego.

Rys7 – Płytka drukowana interkomu.

Rys8 – Płytka drukowana zasilacza.

Spis elementów:

R1, R3 – 5,6kW

R2, R4 - 10W

POT1, POT2 - 47kW

C1, C6 – 2,2m F

C2, C3, C7, C8 - 10m F

C5, C9 - 100m F

C4, C10 – 47nF

C11 - 470m F

US1, US2 – KA386 lub LM386

POBIERZ E-BOOK